Brat Aleksandra. Studiował w Warszawie w Klasie Rysunkowej i u Juliusza Kossaka oraz w Monachium (w akademii sztuk pięknych i w atelier F. Adama), gdzie przebywał od 1867. Był czołową postacią polskiego środowiska artystycznego tamże. Malował typowo polskie pejzaże oraz sceny figuralne w tle pejzażowym, sceny wojskowe (m.in. powstańcze), kostiumowe (z polowań w strojach z XVIII wieku) i obyczajowe z życia małych miasteczek polskich. Ważną grupę stanowią obrazy związane z tematyką powstania styczniowego, w których Gierymski (uczestnik walk) stworzył inną, niż Artur Grottger, wizję artystyczną, opartą na realnych przeżyciach i obserwacji. Maksymilian Gierymski zdobył szybko uznanie krytyki zagranicznej. Wywarł wpływ na kierunek rozwoju malarstwa polskiego, zwłaszcza na twórczość Józefa Chełmońskiego i Stanisława Witkiewicza (także na poglądy estetyczne) oraz brata, Aleksandra. Obrazy: Pogrzeb w małym miasteczku (1868), Patrol powstańczy (1872-73), wyjazdy i powroty z polowań (1871-72 i 1874).
(Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1974)
Adiutant sztabowy z 1830 roku Rekonesans huzarów austriackich Konie pasące się pod lasem Konna kawalkada w brzezince
Krajobraz leśny Krajobraz o wschodzie słońca Krajobraz z chatą i zaprzęgiem Jabłoń nad potokiem
Modlitwa Żydów w dzień szabasu Zima w małym miasteczku Wiosna w małym miasteczku Ulica Solec w Warszawie
Powrót bez pana Polowanie w lesie Potyczka z Tatarami Patrol powstańczy - pikieta
Kopernik Śmierć Zygmunta Stańczyk
Brzoza Ulica Kamienne Schodki w Warszawie Powstaniec z 1863 roku Lasek

Copyright © 2002, KMJ-net, Kazimierz M. Janeczko